Trimma tricopter med KKboard?`

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Impulze
    • sep 2006
    • 1347

Trimma tricopter med KKboard?`

Tjo!

Har precis monterat mitt blackboard på min nya frame. Har kalibrerat ändlägena för gas på respektive fartreglage samt kk-kortets kalibrering för gas.

Har just nu ändlägena för roll / nick på 50% på sändaren och lagt på expo.

Vid gaspådrag så får vänster motor mer gas än höger motor och vill således tippa över vid start. Är det bara trimma bort det eller har jag missat nån inställning?

//Matte
  • DrHanke

• maj 2006
    • 5250

Sätt alla EPA till 100% kan vara det som ställer till det. Det enda du kan behöva ändra är expon beroende på hur du vill att den skall reagera på spakarna.

Sen har Dadde en riktigt bra guide hur man ställer in allt:
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Impulze
      • sep 2006
      • 1347

Ok, testar ändra till 100% på EPA. Man är ju inte bekant med dessa kort än

//Matte

Kommentar

• andreas77
        • maj 2009
        • 65

Har du kalibrerat fartreglagen separat? Då tror jag det är det som är problemet. Jag fick samma fenomen när jag gjorde så iaf.. Koppla dom till KK-kortet och gör throttlekalibreringen enligt enligt daddes guide, då kommer det nog att bli bra.

/Andreas

Kommentar

• Impulze
          • sep 2006
          • 1347

Har kalibrerat dom var för sig och även med dom inkopplade till KK-kortet. Det är M1 utgången som får mer gas än M2. Har nu EPA på 100% men ingen skillnad.

Jag tror åxå det är nått med throttelkalibreringen. Har ju 1.6 firmware i den.

//Matte
          Senast redigerad av Impulze; 2011-07-31, 15:39.

Kommentar

• andreas77
            • maj 2009
            • 65

Skumt! Som problemet visade sig för mig så startade inte motorerna samtidigt efter att jag kalibrerat fartreglagen separat.Gjorde sen om kalibreringen enligt daddes guide och efter det startar dom exakt samtidigt. Hur mycket skiljer det då? Lite trim kan väl anses normalt.. Annars prova att byta plats på motorer & fartreglage och se om problemet följer med..

Jag kör också med 1.6 firmware. Funkar kalas för mig..

Kommentar

• andreas77
              • maj 2009
              • 65

Kom på en sak! Läste någonstans om att pot:arna kan bli bakvända efter man installerar 1.6 firmware.. kan det vara det?

Kommentar

• Impulze
                • sep 2006
                • 1347

Pot:en är som vanligt efter min uppgradering. Hade jag haft programmeraren med mig hade jag backat och testat 1.5 eller kört om 1.6

Det är rätt stor skillnad i throttel, kändes direkt som ett större fel då jag drog igång grejjorna. Kopplar jag M2 motorn på M1 så drar den mycket mer än den andra, så felet ligger ju i styrkortet på nått sätt.

Edit: Jag kör med vanliga turnigy basic 18A reglage om det har nån betydelse.

//Matte

Kommentar

• andreas77
                  • maj 2009
                  • 65

Har det fungerat tidigare med 1.5 firmware? Det jag vet är att den nya firmwaren har en högre uppdateringsfrekvens till fartreglagen, 290Hz istället för 180Hz. Turnigy basic kanske inte klarar det? Jag kör med turnigy plush 18A. Man tycker ju inte att det borde vara någon större skillnad, men man vet ju aldrig..

Kommentar

• Impulze
                    • sep 2006
                    • 1347

Då jag började mecka med tricoptern och kk-kortet så såg jag just att dom hade släppt 1.6 uppdateringen och jag testade aldrig med någon annan. Men då borde alla fartreglage bete sig underligt, just nu är det bara det som ligger på M1 stiftet.

Ska kk-kortet blinka 2ggr då man kör throttelkalibrering?

//Matte

Kommentar

• andreas77
                      • maj 2009
                      • 65

Provade precis och ja, kk-kortet ska blinka två gånger, sen får man vänta någon sekund till fartreglagen piper 2ggr, sen ner med gasen.

/Andreas

Kommentar

• Impulze
                        • sep 2006
                        • 1347

Ok, gör precis så.

//Matte

Kommentar

• Sigun
                          • aug 2007
                          • 3942

Hur gick det sen Matte, upplever precis samma problem med min ?? har kört trottel kalibreringen via kk kortet men ändå beter den sig precis som du beskrev här.

/Martin

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

Nu har inte jag läst jätte noga i tråden men två saker som jag gjort vid detta fenomen.

nr1. Är alla gyron rätt riktning på ?

nr2. Gain nivån på pottarna påverkar tippningen,

Kom på en nr3. Har du/ni gjort spakkalibrering?

//edit

Jag har bara trimmat in quadar men borde ju inte vara någon jätteskillnad

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

nr1. Är alla gyron rätt riktning på
                              Min har flugits innan med annan radio och då fungerat perfekt så det antar jag

nr2. Gain nivån på pottarna påverkar tippningen,
                              Har som sagt flugits innan med annan radio men är det någon speciell pot jag kan pröva att trimma på?

Kom på en nr3. Har du/ni gjort spakkalibrering?
                              Flera gånger.
                              //edit

Jag har bara trimmat in quadar men borde ju inte vara någon jätteskillnad

Kommentar

Arbetssätt...